bip

Edukacja wczesnoszkolna

szkola z misja duze

instaling logo male

Liveworksheets

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

FB FindUsonFacebook online 144 pl PL

W JAKI SPOSÓB ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O KORONAWIRUSIE


Wielu rodziców zastanawia się w jaki sposób rozmawiać z dziećmi o obecnej sytuacji ,tak by nie wzmacniać ich niepokoju. Dzieci mają dostęp do informacji płynących z mediów, rozmawiają z rówieśnikami, widzą ludzi w maskach na ulicach. Dr Michael Carr-Gregg, australijski psycholog zajmujący się dziećmi i młodzieżą, autor 14 książek , podaje konkretne wskazówki. Radzi, by przede wszystkim nie unikać takich rozmów. Ich brak sprawia, ze dzieci jeszcze bardziej boją się. Celem rodzica ma być wyjaśnienie faktów i zmiana nastawienia emocjonalnego.
1. MÓW PROSTYM JĘZYKIEM OPIERAJĄC SIĘ NA FAKTACH
2. USPOKÓJ SWOJE DZIECKO
Skup się na pozytywnych wiadomościach, dawaj nadzieję. Większość ludzi ma łagodne objawy, szybko zdrowieje. Przypomnij mu, że dzieci bardzo rzadko chorują. A jeśli nawet chorują to przechodzą zwykle jak przez przeziębienie. Przekonaj, żeby powiedziało jeżeli będzie się źle czuło
3. WYTŁUMACZ JAKIE DZIAŁANIA SĄ PODEJMOWANE.
Cały świat wspólnie pracuje nad tym, żeby je chronić. Lekarze i pielęgniarki są po to, by nam pomóc. Naukowcy pracują ramię w ramię, by zatrzymać chorobę. Jeśli dziecko boi się o dziadków czy inne osoby skoncentruj się na tym, że wiele osób wyzdrowiało.


4. WYKORZYSTAJ OKAZJĘ
Wyjaśnij, co to jest wirus i jak działa. Jeżeli pojawiają się symptomy to oznacza, ze ciało podejmuje walkę z infekcją. Wytłumacz, jak wirusy wpływają na organizm i w jaki sposób możemy się chronić.
5. ZACHĘĆ DO DZIAŁANIA
Powiedz dziecku, jak ma się zachowywać – mycie rąk, kasłanie i kichanie w łokieć, powstrzymanie się od kontaktu fizycznego. W sieci jest wiele filmików uczących tych zachowań w zabawny sposób.
6. TRZYMAJ SIĘ RUTYNY
Powtarzalny porządek dnia zmniejsza niepokój, daje poczucie bezpieczeństwa.
7. ZAPEWNIJ RAMĘ ODNIESIENIA
Wyjaśnij, jak odpowiednio uzyskiwać dane i je interpretować. Odwołuj się do poprzednich doświadczeń chorób.
8. WYTŁUMACZ. ŻE WIRUS NIE DYSKRYMINUJE
Wirus nie dotyczy jednego kraju czy grupy ludzi. Reaguj na rasistowskie i zabarwione uprzedzeniami komentarze. Wyjaśnij, że połączenie wysiłku całego świata może pomóc.
9. BĄDŹ ŚWIADOMY SYGNAŁÓW LĘKU
- drażliwość
-napady złości
-nadmierne przyklejanie się do rodzica
-zmiany w jedzeniu lub śnie
-trudności z koncentracją
-zapominanie o dokończeniu zadań
10. WYJAŚNIJ ZJAWISKO PANICZNEGO KUPOWANIA
Wytłumacz, że w dramatycznych sytuacjach ludzie sięgają po dramatyczne rozwiązania. Robiąc w paniczny sposób zakupy próbują odzyskać poczucie kontroli.
11. KONTYNUUJ ROZMOWY, ŻEBY PRZEKAZYWAĆ AKTUALNE INFORMACJE
Nawet jeżeli teraz nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania, to bądź pewny że kiedy się dowiemy , to mama i tata na pewno Ci to powiedzą.
Tekst udostępniony przez Joannę Konczanin, psychologa, trenera


Zespół wsparcia psychologiczno – pedagogicznego